Nakon katastrofalno realizovanog prvog polufinala, domaćin kao da se malo
dozvao pameti. Da li je neko u režiji rešio da sa novčanog pređe na fizičko
kažnjavanje u vidu šamara, ili je pak "harizmatični diktator"
zapretio čuvenim "poješće vas mrak" sada nije ni toliko bitno, bitno
je da smo napokon dobili ono što od ESC očekujemo. A to je show.
Neke od manjkavosti u organizaciji su i
dalje tu, ali da se ne povaljamo. Hajdemo da ovaj put naš pravednički gnev
usmerimo na lokalne "aktere". Dakle - o "stručnom"
komentaru Duške ne bih trošila reči; sve što sam rekla prošle i pretprošle
godine je apsolutno primenjivo i na ovogodišnje takmičenje. Površno, netačno,
amaterski. Jedini entuzijazam tokom čitave večeri, Duška je pokazala u
uvlačenju u debelo crevo našeg predstavnika, i to u meri koja prevazilazi
degutantnost. No, čak i ako po strani stavimo komentarisanje celog događaja,
RTS je po ko zna koji put pokazao elementarno nepoštovanje gledalaca. Počev od
krajnje drskog emitovanja reklama tokom "interval act"-a (u kome je
BTW nastupala i Marija Šerifović, ali to el Jefe Tijanić očigledno ne smatra
interesantnim), pa sve do neurotičnog potenciranja da je sponzor prenosa
nekoliko azerbejdžanskih firmi. Što uopšte nije tačno. RTS kao članica EBU i
učesnik dužna je da učestvuje i emituje obe polufinalne večeri i finale. A to
pravo ostvaruje plaćanjem redovnih članarina i participacija za učestvovanje u
Eurosongu. Živi vi meni bili, dragi bahati Azeri, ESC was brought to me by
MYSELF, zato što plaćam pretplatu. A to što se vi čepite, to vežite mačku o
rep. Ili Tijaniću za nos.
No, da vidimo šta nam je donelo drugo
polufinale. Opšti utisak - mnogo kvalitetnijih pesama i boljih nastupa. Prvi je
nastupao Željko uz pratnju kombinovanog "Ad Hoc" orkestra i
nepostojeću koreografiju. Željko je kanda mislio da će biti dovoljno da se
pojavi na sceni, raširi ruke kao Kejt na pramcu Titanika, a masa će da se
izvrne na leđa i počne da dahće kao psić lutalica željan pažnje. Koliko je
njegov nastup bio prazan i dosadan najbolje pokazuje izuzetna reakcija publike
na nastup Kaliopi, koja je svojim fantastičnim vokalom nalupala šamare
hejterima i izazvala oduševljenje u dvorani.
Posle Kaliopi smo gledali Joan iz Holandije koja ipak nije uspela da
ostavi naročit utisak. Izgleda da je pomalo nespretan autfit jednostavno
odvukao pažnju od pesme. Svi su videli trip indijanskog poglavice, a skoro niko
nije primetio da je pesma zapravo više nego OK. Ispostavilo se da je Kurt sa
Malte klempaviji nego na spotu, no dobro. Bilo je simpatično gledati ga kako
skakuće po sceni, sa sve hipsterskim bendom u pozadini.
Beloruski boj bend je apsolutno razočarao,
počev od interpretacije, pa do celokupnog nastupa. Čini se da je tehno remiks
oduzeo prilično na kredibilitetu same pesme, ali to je bio korak koji su morali
da preduzmu. Sličnosti sa "Stronger" su isuviše bilo upadljive.
Filipa Sousa je imala izuzetno kvalitetan nastup, vokalno više nego korektan,
ali to očigledno nije bilo dovoljno. Gaitana je dokazala da ima glasurdu i uz
pomalo nespretno osmišljen nastup u duhu predstojećeg evropskog prvenstva u
fudbalu ipak uspela da pridobije naklonost publike. Sofi Marinova očigledno
nije poslušala ni moj, a ni savete gomile drugih ESC entuzijasta koji su
mesecima ukazivali da nastup u Bakuu mora biti dinamičniji i zanimljiviji.
Usamljena Sofi na velikoj sceni, bez pratećih igrača, vokala, sa dance
pokretima koji su sve, samo ne interesantni - znalo se da to nema šanse da
prođe. Mlada Eva Boto je fantastično iznela svoju nimalo jednostavnu pesmu, ali
na moju veliku žalost, nije uspela da se probije do finala. Takođe, sa
žaljenjem moram da konstatujem da je Nina Badrić prošla upravo onako kako sam i
očekivala. U poređenju sa ostalim pesmama u polufinalu, njena nije imala čime
da se istakne, a Ninin sjajan vokal jednostavno nije bio dovoljan.
A onda je na scenu stupila Loreen iz
Švedske i na javnom času demonstrirala zašto slovi za jednog od favorita za
pobedu. Originalno i euforično, baš u skladu sa nazivom pesme. Nadam se da je
barem neko iz RTS-a gledao njen nastup i hvatao beleške. Žargonom FB
klinčadije, Loreen je objasnila. I jedva čekam da vidim kako ponovo objašnjava
u subotu. Elem, posle Šveđanke, imali smo "comic relief" trenutak
koji nam je omogućio gruzijski predstavnik Anri Jokhadze. Komentar je suvišan.
Kao da nismo bili dovoljno šokirani poplavom neukusa i kiča, na scenu je stupio
omaleni Turčin meketavog glasa, Can Bonomo sa svojom Jack Sparrow temom. No, I
will not "hop on" to your ship. Mada, sudeći po načinu tvoje interpretacije,
tvojim scenskim pokretima i celokupnom senzibilitetu, mislim da pesma baš i
nije imala devojke na umu. M? Mmm? U pravu sam, a? Hm?
Nakon estonske Maraje Keri u vidu Ota
Leplanda (koga je, očigledno je - progurao žiri) i androginog Maksa iz
Slovačke, na stejdž je stupila iransko-norveška koprodukcija u vidu Toojia.
Rekoh već na Twitteru, meni je bilo sasvim dovoljno da se on pojavi; što se
mene tiče, nije ni morao da peva. Jbg, nisam objektivna. Nakon Benny Benassi
ritmova, Maja Sar iz Bosne nas je prinudno prizmeljila simpatičnom baladom
"Korake ti znam". Ovu pesmu sam i ranije hvalila, pa ću samo ukratko
prokomentarisati da mi je izuzetno drago što je prošla dalje. Nosilac laskave
titule "smora večeri" ali i "WTF momenta večeri" je svakako
Donny Montell koji je sa svojom mediokritetskom pesmom nekim čudom uspeo da se
plasira u finale. Ni meni nije jasno. Potpuno prevaziđena pesma... Ne kapiram
kako je prošao dalje.
Elem - sada kada znamo ko su finalisti iz
polufinalnih grupa, red je da se upoznamo i sa predstavnicima zemalja koje su
od ranije u finalu. Velika petorka i domaćin!
1 - VELIKA BRITANIJA : ENGELBERT
HUMPERDINCK "LOVE WILL SET YOU FREE"
Britanija je među poslednjim zemljama
birala svoj predstavnika, i do poslednjeg trenutka se čekalo koga će to BBC da
odabare. Šuškala su se brojna imena, među njima i Adele. Umesto globalno
poznate muzičke zvezde (kojih UK barem ima tonu - dear Adele, no pun intended),
BBC je rešio da pošalje čoveka koga se čak ni vaši roditelji ne sećaju. Dede i babe
- možda. Čovek koji nije snimio ništa relevantno već nekih par decenija. Čovek
koji je harao Evropom pre nekih 50 godina, a koji sa jednom od
"babuški" deli titulu najstarijeg učesnika. Engelbert Huumperdinck.
Meni sad fakat nije najjasnije šta je BBC hteo da uradi? Da troluje celo
takmičenje? Babuške su barem simpa, Engelbert je... old dude. I pesma koju
izvodi je u potpunom skladu sa njegovom pojavom. Njonjava balada uz puding koji
dele po staračkim domovima Engleske. Neshvatljivo. Bilo kako bilo, u subotu
ćemo videti da li će "krkobabići" širom Evrope stisnuti bulju i
glasati za svog vršnjaka. Za sebe znam samo da ću imati transfer neprijatnosti
što ga gledam. Eto.
2 - FRANCUSKA : ANGGUN "YOU AND I
(ECHO)"
A baš sam se obradovala kada sam čula da
su Francuzi odabrali Anggun da ih predstavlja. Frankofonska pevačica
indonežanskog porekla koja iza sebe već ima zapažen svetski uspeh (dobro, nije
globalni superstar, ali oni koji prate muziku malo bolje, sigurno su čuli za
nju. Barem za "Snow on the Sahara"). I onda, kako to obično biva,
razočarala sam se kada sam čula pesmu sa kojom brani francuske boje u Bakuu.
Previše "mnjeh". Neki lagani tehnić sa hook-om koji na trenutke
deluje zarazno. Videćemo kako će to sve izgledati na sceni, ali nema sumnje da
će barem sa vokalne strane, sve biti kako treba.
3 - AZERBEJDŽAN : SABINA BABAYEVA
"WHEN THE MUSIC DIES"
Još jedna generičke swedish pop baladica,
iza koje stoji ista ekipa koja je već radila na prethodne dve azerbejdžanske
pesme. Zapravo, jedina azerbejdžanska svar u celoj pesmi je Sabina. Sve ostalo
je kupljeno sistemom "ključ u ruke". On a bright side, Sabina zaista
dobro peva, nema sumnje da će publika u dvorani biti u ekstazi. Pesma nije ni
toliko loša kako možda deluje po tonu kojim sam počela ovaj review, onako, ima
neki "James Bond" fazon, ali u nekim normalnim okolnostima, ne bi
ostvarila plasman viši od 15. mesta. Videćemo.
4 - NEMAČKA : ROMAN LOB "STANDING
STILL"
Nemci se pridržavaju one stare "if it
ain't broken, don't fix it". Ove godine su primenili skoro identičan
princip od pre dve godine, kada su odabrali Lenu. Pokupili su gomilu anonimnih
i mladih izvođača, osmislili čitav izborni proces i na kraju prepustili publici
da odluči ko će ići dalje. Čuješ, Tijaniću? Prepustili publici. Elem, u neizvesnom
finalu, Romanova interpretacija simpatične pesme "Standing still" je
masu oduševila više od interpretacije Ornelle de Santis, tako da ćemo imati
prilike da gledamo omalenog dojče hipstera (koji zapravo izgledom više
inklinira onoj emo-douchebag podvrsti). Kao što rekoh, pesma je simpa, ali
pomalo "repetativna". Zadnji minut se zapravo svodi na njegovo
"I'm standing still, standing still" prenemaganje, i to je deo koji
smara. No, nema sumnje da će na šarm pokupiti nekoliko desetina poena. Plasman
u gornjem delu tabele sigurica.
5 - ITALIJA : NINA ZILLI "L'AMORE E
FEMINNA"
Već drugu godinu kako Italija predstavnika
za ESC bira na San Remu. Prvobitno je bilo planirano da Italiju predstavlja
Nina Zilli sa numerom "Per sempre", i jedino što mogu da kažem o tome
je HVALA BOGU PA NEĆE! "Per sempre" je "dozlaboga" dosadna
pesma u njonjavom italijanskom retro fazonu. Nina ima sjajan fazon, i stvarno
bi bilo gre'ota da se Evropi predstavi sa tim snooze-festom od pesme. RAI se
opametio i rešio da umesto "Per sempre" pošalje pesmu "L'amore e
femmina", kojom nas Nina podseća na tragično preminulu Amy Winehouse. Bez
sumnje, jedna od najkvalitetnijih pesama ove godine. Šteta samo što su
Italijani ponovo rešili da pesmu izvedu pola na italijanskom, pola na
engleskom, tim pre što Ninin engleski ne zvuči onako kako treba. Italija ponovo
puca visoko. ;)
6 - ŠPANIJA : PASTORA SOLER "QUEDATE
CONMIGO"
Konačno, pesma zbog koje prosečni Španac
ne mora da crveni od stida i sramote. Konačno, pravi izvođač ima pravu pesmu.
Konačno, Španija ima dobitnu kombinaciju za izuzetno visok plasman. Ljudi,
govorimo o potencijalno najboljoj baladi ovogodišnjeg takmičenja i o
potencijalnom pobedniku iz senke. Svako ko iole zna špansku muziku, sigurno je
čuo za Pastoru Soler. Žena je institucija. La diva. La reina. Žena koja već
više od 10 godina suvereno vlada španskom pop muzikom, koja svaku pesmu čini
svojom, bez obrzira da li je pop ili "copla". Upravo iskustvo u
pevanju tradicionalnih kopli je njenom glasu sirovu emociju. Jednostavno, kada
Pastora Soler peva - vi joj verujete. I sigurna sam da će evropska publika
prepoznati taj autentični kvalitet Pastorinog vokala u numeri koja je lišena
bilo kakvog tradicionalnog španskog uticaja. "Quedate conmigo" je pop
balada izuzetne melodije i aranžmana koji u prvi plan stavlja Pastorin glas.
Ono što je izdvaja od drugih balada ove godine je dramatična promena u zadnjem
minutu, kada lagana pop balada poprima oblik power balade sa žestokim klimaksom
na samom kraju. Ukratko - pored Loreen, moj favorit. Enhorabuena! :)
0 komentara:
Post a Comment
Daaaaa?