21.5.12

When the Going Gets Tough... Drugo polufinale 2/3


7 - UKRAJINA : GAITANA "BE MY GUEST" 
Nakon prilično neshvatljivog prošlogodišnjeg uspeha, sa više nego njonjavom i prosečnom pesmom, Ukrajina se na takmičenje vraća svojim "korenima" - cheeky ženski izvođač sa uptempo densićem. Sve je počelo Ruslanom, nakon nje je nastupala Tina Karol, pa fabulozna Svetlana Loboda, Ani Lorak... A ne zaboravimo ni Verku Serdučku (istina, nije žensko, ali je njegov "act" svakako ženski). Ove godine, gledaćemo i slušaćemo Gaitanu. Jedna od karakteristika ukrajinskih nacionalnih izbora za predstavnika je nama tako dobro poznata - jednostavno, ne može da prođe bez frke. Ove godine, problem kod nekih političara desnice je bila boja kože ukrajinske pevačice, pošto je Gaitana mulatkinja. Naravno, u njenu odbranu (zapravo, odbranu ne samo Gaitane, već zdravog razuma i jednakosti) ustali su skoro svi, ali je ova neprijatna epizoda ipak privukla pažnju javnosti. Elem, nekoliko reči o samoj pesmi. Može se reći da su autori iskoristili i aktuelni trenutak, tj činjenicu da je Ukrajina jedan od domaćina evropskog prventstva u fudbalu. Pesma je pomalo "tifozna", sadrži nacionalne elemente, a reči (koje su tradicionalno idiotske) služe svrsi. Ceo tekst bi se mogao sažeti u "dobrodošli dragi gosti". Ono što bode oči je sličnost sa "When love takes over" i sličnim Getinim "produktima", mada se mora priznati da su Ukrajinci umiksali skoro sve što im je palo na pamet. Od Getinog hausića, tradicionalnog etno hook-a i truba, pa do drum'n'bass "woob-woob" zvuka na par mesta... Krajnji proizvod je zanimljiv, drži pažnju, i utisak je da će uspeti da progura Gaitanu u finale.

8 - BUGARSKA : SOFI MARINOVA "LOVE UNLIMITED" 
Nastavljamo u sličnom ritmu! Nakon "bouncy" Gaitane, nastupa predstavnica Bugarske, Sofi Marinova. Sofi važi za jedno od većih muzičkih imena u svojoj zemlji. Put do uspeha nije bio nimalo lak, počela je kao omaleni romski devojčurak koji je pevao po svadbama i krštenjima, a repertoar je bio prostran kao majčica Rusija, od Dragane Mirković do Majkla Džeksona. Muzički stil je pop sa teškim etno uticajem, što se može primetiti i po načinu interpretacije. Sam vokal je izuzetno kvalitetan; na kraju krajeva, Sofi se može pohvaliti rasponom od 5 oktava. Malo li je? Elem, pesma koju ćemo imati prilike da slušamo se može okarakterisati kao aktuelni dens "uradak", obogaćen etno ornamentima samo u interpretaciji. Strofe su na bugarskom (odobravamo!), a refren je na čak 10-11 jezika, što i nije naročit poduhvat, s obzirom da se isti svodi na ponavljanje fraze "volim te" na različitim jezicima. Sve u svemu, zanimljivo i relevantno. Jedino što može da pokvari celokupan utisak je njen prilično statičan nastup u nacionalnom finalu. Nadajmo se da je to uspela da poboljša u međuvremenu. Ne ide da uz ovakvu pesmu izvođač stoji kao ukopan. Nego, samo kratak osvrt na dosadašnje bugarske nastupe na Eurosongu. Znači, BRAVO. Zemlja koja hrabro eksperimentiše sa različitim muzičkim pravcima i žanrovima i svake godine nam nudi nešto drugačije.

9 - SLOVENIJA : EVA BOTO "VERJAMEM" 
Pre nego kažem par reči o samoj numeri, moram da se na kratko osvrnem na slovenački nacionalni izbor za predstavnika. "Misija Evrovizija"  je izuzetno kvalitetan muzički show koji mlade i anonimne izvođače pretvara maltene u heroje nacije u izboru koji traje nekoliko meseci, a koji vodi genijalni Klemen Slakonja. Po ko zna koji put kažem - u nekim stvarima bi zaista trebalo da se ugledamo na Slovence. Elem. Eva je mlada, anonimna, ali izuzetno talentovana. U izuzetno jakom nacionalnom finalu, uspela je da šarmira publiku više neko sestre Prusnik i zahvaljujući pesmi iza koje stoji Vladimir Graić (kompozitor "Molitve" sa kojom pobedismo onomad, ali i "Zaveta", sa kojim Beauty Queens nepravedno ispušiše godinu dana kasnije) čekirala kartu za Baku. Sličnosti između "Verjamem" i "Molitve" fakat postoje, to je priznao i sam Vladimir Graić, rekavši da je primenio identičan "algoritam" u pesmi. I zaista je tako. Od prvog takta do završnog klimaksa pesme, sličnosti zaista provejavaju tu i tamo, ali nema reči o plagijatu. Pre možemo reći da je u pitanju stil autora. Eva će pevati na divnom slovenačkom jeziku (jebiga, obožavam ga!), i nadam se da njeno neiskustvo neće uticati na inače odličnu interpretaciju. Očekujemo dramatizovan nastup sa silovitom završnicom. Ako je sudeći po komentarima na stranim forumima, ovo je verovatno jedna od najkvalitetnijih ex-Yu pesma ove godine. Fingers crossed, kiddo. ;)

10 - HRVATSKA : NINA BADRIĆ "NEBO" 
Izuzetno cenim Ninu Badrić. Žena je izgradila karijeru koja priča sama za sebe. Da se ne lažemo, žena sa onakvim glasom to i zaslužuje. I uvek sam se pitala zašto je do sada nismo videli na Eurosongu. I potajno sam se nadala da će jednog dana i ona imati priliku da se oproba na stejdžu globalno obožavanog spektakla. Iiii, ove godine se moja želja napokon ispunila. Hrvatska je delegirala Ninu da brani njene boje u Azerbejdžanu. Svi koji pratimo ESC smo bili više nego znatiželjni da čujemo kakvom će nas pesmom Nina obradovati. Pre par meseci, procurela je informacija da to neće biti nova pesma, već jedna od kompozicija sa njenog zadnjeg albuma, što je za mene bio monumentalni letdown. Iako kvalitetan, album nije imao pesmu koja je dovoljno jaka i zarazna na prvo slušanje, pa sam se nadala da će se neka od pesama doraditi, ponovo umiksati, rearanžirati or whatever. Na kraju, Nina je odabrala "Nebo", numeru izuzetno kvalitetnog teksta, ali sa melodijom kojoj jednostavno nešto nedostaje. Iako je pesma ulickana i doterana za potrebe Eurosonga, utisak je da tu ipak nešto fali, da joj nedostaje neki "shock" ili "awe" segment koji bi skrenuo pažnju na nju. Patricia Kaas koja je 2009. pevala za Francusku je imala sličan "problem" ali je nastupom i svojim muzičkim renomeom mogla sebi da dozvoli takav luksuz i subpar pesmu vine u gornji deo tabele.I nema sumnje da će sama institucija Nine Badrić pokupiti dosta poena širom Balkana, ali ipak ostaje žal. Uz pravu pesmu, interpretator poput Nine bi mogao da puca na sam vrh. A i nikako joj ne ide u prilog žreb koji ju se stavio pre Loreen iz Švedske. Šteta.

11 - ŠVEDSKA : LOREEN "EUPHORIA" 
Švedski nacionalni izbor, čuveni Melodiefestivalen možda ne spada u najgledanije muzičke događaje u Evropi, ali je svakako najgledanije nacionalno finale izbora u Evropi, to bez svake sumnje. Naravno, svako ko iole poznaje švedsku muzičku scenu zna koliko je ona jaka. Uostalom, švedska diskografija je nakon britanske, najjača u Evropi. Otprilike da ne postoji relevantan muzički žanr u svetu, a da u samom vrhu popularnosti ne stoji neki švedski proizvod. Robyn, The Knife, Avicii, Mando Diao, The Cardigans, The Hives, Lykke Li, Jose Gonzales, Kleerup, Eric Prydz. One malo starije ću podsetiti na Ace of Base, Roxette, Army of Lovers, Europe... A o ABBA nećemo trošiti reči. Elem, u ovogodišnjem finalu MF vodila se prava borba titana, i to između Loreen i Dannyja Sauceda. Već tada, pre nego što su Švedi masovno u televotingu odabrali Loreen, bukmerjkeri su Švedsku stavili kao glavnog favorita za pobedu, što dovoljno govori o kvalitetu samog tamičenja. Meni je sad pomalo glupo da pišem panegirike za moju omiljenu ovogodišnju pesmu (za koju ću naravno, glasati), ali ću ipak ispoštovati norme koje sama sebi postavih. "Euphoria" je ono što Ameri zovu "the whole package". Sve je tu. Od same pesme, produkcije i aranžmana, preko interpretacije, pa do nastupa koji pomera granice kada je ESC u pitanju. "Euphoria" se žanrovski može svrstati u trance numeru, zapakovanu u trominutnu formu. Loreen je apsolutni gospodar svog vokala, kojim slušaoca vodi od prvih, dubokih tonova sve do klimaksa na samom kraju. Izuzetnu interpretaciju prati koreografija koja je na tragu interpretativnog plesa. Neki mlađi će reći Kate Bush, a mi stariji i pametniji ćemo reći da je ovo provaljeno još u vreme Isadore Duncan. Ukratko, Švedska nikada nije bila bliža novoj pobedi, a ja ću se potruditi da joj u tome pomognem SMS porukom.

12 - GRUZIJA : ANRI JOKHADZE "I'M A JOKER" 
Anrijeva pesma predstavlja oštru konkurenciju pesmi San Marina u nadmetanju za najidiotskiji tekst godine. I dok Valentina Monetta poziva zainteresovane da je kliknu mišem zarad malo sajberseksanja, tekstopisac ovogodišnje gruzijske pesme, Bibi Kvačadze nije se previše bavio stilskim figurama, već je uzeo rečnik rima i sklepao pesmu koja pljuje u licu ne samo engleskoj gramatici, već i razumu. Anri je "joker, poker, evil blocker, womanizer, supervizor". I sve to "forever ever ever ever ever". Kada je tek izabrana, numera je izazvala pravu sablazan međ' fanovima takmičenja, i na jednom od relevantnih foruma je ocenjena sa najviše nula u istoriji foruma. U međuvremenu, pesma je "utezana" i "natezana" u nekoliko navrata sa ciljem da se učini više brain-friendly, i verovali ili ne, u tome se i koliko-toliko uspelo. Finalna verzija zvuči daleko bolje od autentične prve verzije, ali još uvek je tu prisutno previše elemenata koji vređaju inteligenciju. Iako je u pitanju zemlja tzv. "sovjetskog" bloka, teško je poverovati da bi Anri mogao da se ponovi uspeh svojih prethodnika i kvalifikuje se u finale.

1 komentara:

Ελευθερία said...

Ja ću takodjer glasati za Švede. Em ih volim, em je pesma na mestu. Samo mi je žao što nije na švedskom.

Post a Comment

Daaaaa?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...