7 - UKRAJINA : GAITANA "BE MY GUEST"
Nakon prilično neshvatljivog prošlogodišnjeg
uspeha, sa više nego njonjavom i prosečnom pesmom, Ukrajina se na takmičenje
vraća svojim "korenima" - cheeky ženski izvođač sa uptempo densićem.
Sve je počelo Ruslanom, nakon nje je nastupala Tina Karol, pa fabulozna Svetlana Loboda, Ani Lorak... A
ne zaboravimo ni Verku Serdučku (istina, nije žensko, ali je njegov
"act" svakako ženski). Ove godine, gledaćemo i slušaćemo Gaitanu.
Jedna od karakteristika ukrajinskih nacionalnih izbora za predstavnika je nama
tako dobro poznata - jednostavno, ne može da prođe bez frke. Ove godine,
problem kod nekih političara desnice je bila boja kože ukrajinske pevačice,
pošto je Gaitana mulatkinja. Naravno, u njenu odbranu (zapravo, odbranu ne samo
Gaitane, već zdravog razuma i jednakosti) ustali su skoro svi, ali je ova
neprijatna epizoda ipak privukla pažnju javnosti. Elem, nekoliko reči o samoj
pesmi. Može se reći da su autori iskoristili i aktuelni trenutak, tj činjenicu
da je Ukrajina jedan od domaćina evropskog prventstva u fudbalu. Pesma je
pomalo "tifozna", sadrži nacionalne elemente, a reči (koje su
tradicionalno idiotske) služe svrsi. Ceo tekst bi se mogao sažeti u
"dobrodošli dragi gosti". Ono što bode oči je sličnost sa "When
love takes over" i sličnim Getinim "produktima", mada se mora
priznati da su Ukrajinci umiksali skoro sve što im je palo na pamet. Od Getinog
hausića, tradicionalnog etno hook-a i truba, pa do drum'n'bass "woob-woob"
zvuka na par mesta... Krajnji proizvod je zanimljiv, drži pažnju, i utisak je
da će uspeti da progura Gaitanu u finale.
8 - BUGARSKA : SOFI MARINOVA "LOVE
UNLIMITED"
Nastavljamo u sličnom ritmu! Nakon
"bouncy" Gaitane, nastupa predstavnica Bugarske, Sofi Marinova. Sofi
važi za jedno od većih muzičkih imena u svojoj zemlji. Put do uspeha nije bio
nimalo lak, počela je kao omaleni romski devojčurak koji je pevao po svadbama i
krštenjima, a repertoar je bio prostran kao majčica Rusija, od Dragane Mirković
do Majkla Džeksona. Muzički stil je pop sa teškim etno uticajem, što se može
primetiti i po načinu interpretacije. Sam vokal je izuzetno kvalitetan; na
kraju krajeva, Sofi se može pohvaliti rasponom od 5 oktava. Malo li je? Elem,
pesma koju ćemo imati prilike da slušamo se može okarakterisati kao aktuelni
dens "uradak", obogaćen etno ornamentima samo u interpretaciji.
Strofe su na bugarskom (odobravamo!), a refren je na čak 10-11 jezika, što i
nije naročit poduhvat, s obzirom da se isti svodi na ponavljanje fraze
"volim te" na različitim jezicima. Sve u svemu, zanimljivo i
relevantno. Jedino što može da pokvari celokupan utisak je njen prilično
statičan nastup u nacionalnom finalu. Nadajmo se da je to uspela da poboljša u
međuvremenu. Ne ide da uz ovakvu pesmu izvođač stoji kao ukopan. Nego, samo
kratak osvrt na dosadašnje bugarske nastupe na Eurosongu. Znači, BRAVO. Zemlja
koja hrabro eksperimentiše sa različitim muzičkim pravcima i žanrovima i svake
godine nam nudi nešto drugačije.
9 - SLOVENIJA : EVA BOTO "VERJAMEM"
Pre nego kažem par reči o samoj numeri, moram da se
na kratko osvrnem na slovenački nacionalni izbor za predstavnika. "Misija
Evrovizija" je izuzetno kvalitetan
muzički show koji mlade i anonimne izvođače pretvara maltene u heroje nacije u
izboru koji traje nekoliko meseci, a koji vodi genijalni Klemen Slakonja. Po ko
zna koji put kažem - u nekim stvarima bi zaista trebalo da se ugledamo na
Slovence. Elem. Eva je mlada, anonimna, ali izuzetno talentovana. U izuzetno
jakom nacionalnom finalu, uspela je da šarmira publiku više neko sestre Prusnik
i zahvaljujući pesmi iza koje stoji Vladimir Graić (kompozitor
"Molitve" sa kojom pobedismo onomad, ali i "Zaveta", sa
kojim Beauty Queens nepravedno ispušiše godinu dana kasnije) čekirala kartu za
Baku. Sličnosti između "Verjamem" i "Molitve" fakat
postoje, to je priznao i sam Vladimir Graić, rekavši da je primenio identičan
"algoritam" u pesmi. I zaista je tako. Od prvog takta do završnog
klimaksa pesme, sličnosti zaista provejavaju tu i tamo, ali nema reči o plagijatu.
Pre možemo reći da je u pitanju stil autora. Eva će pevati na divnom
slovenačkom jeziku (jebiga, obožavam ga!), i nadam se da njeno neiskustvo neće
uticati na inače odličnu interpretaciju. Očekujemo dramatizovan nastup sa
silovitom završnicom. Ako je sudeći po komentarima na stranim forumima, ovo je
verovatno jedna od najkvalitetnijih ex-Yu pesma ove godine. Fingers crossed,
kiddo. ;)
10 - HRVATSKA : NINA BADRIĆ "NEBO"
Izuzetno cenim Ninu Badrić. Žena je izgradila
karijeru koja priča sama za sebe. Da se ne lažemo, žena sa onakvim glasom to i
zaslužuje. I uvek sam se pitala zašto je do sada nismo videli na Eurosongu. I
potajno sam se nadala da će jednog dana i ona imati priliku da se oproba na
stejdžu globalno obožavanog spektakla. Iiii, ove godine se moja želja napokon
ispunila. Hrvatska je delegirala Ninu da brani njene boje u Azerbejdžanu. Svi
koji pratimo ESC smo bili više nego znatiželjni da čujemo kakvom će nas pesmom
Nina obradovati. Pre par meseci, procurela je informacija da to neće biti nova
pesma, već jedna od kompozicija sa njenog zadnjeg albuma, što je za mene bio
monumentalni letdown. Iako kvalitetan, album nije imao pesmu koja je dovoljno
jaka i zarazna na prvo slušanje, pa sam se nadala da će se neka od pesama
doraditi, ponovo umiksati, rearanžirati or whatever. Na kraju, Nina je odabrala
"Nebo", numeru izuzetno kvalitetnog teksta, ali sa melodijom kojoj
jednostavno nešto nedostaje. Iako je pesma ulickana i doterana za potrebe
Eurosonga, utisak je da tu ipak nešto fali, da joj nedostaje neki "shock"
ili "awe" segment koji bi skrenuo pažnju na nju. Patricia Kaas koja
je 2009. pevala za Francusku je imala sličan "problem" ali je
nastupom i svojim muzičkim renomeom mogla sebi da dozvoli takav luksuz i subpar
pesmu vine u gornji deo tabele.I nema sumnje da će sama institucija Nine Badrić
pokupiti dosta poena širom Balkana, ali ipak ostaje žal. Uz pravu pesmu,
interpretator poput Nine bi mogao da puca na sam vrh. A i nikako joj ne ide u
prilog žreb koji ju se stavio pre Loreen iz Švedske. Šteta.
11 - ŠVEDSKA : LOREEN "EUPHORIA"
Švedski nacionalni izbor, čuveni Melodiefestivalen
možda ne spada u najgledanije muzičke događaje u Evropi, ali je svakako
najgledanije nacionalno finale izbora u Evropi, to bez svake sumnje. Naravno,
svako ko iole poznaje švedsku muzičku scenu zna koliko je ona jaka. Uostalom,
švedska diskografija je nakon britanske, najjača u Evropi. Otprilike da ne
postoji relevantan muzički žanr u svetu, a da u samom vrhu popularnosti ne
stoji neki švedski proizvod. Robyn, The Knife, Avicii, Mando Diao, The
Cardigans, The Hives, Lykke Li, Jose Gonzales, Kleerup, Eric Prydz. One malo
starije ću podsetiti na Ace of Base, Roxette, Army of Lovers, Europe... A o
ABBA nećemo trošiti reči. Elem, u ovogodišnjem finalu MF vodila se prava borba
titana, i to između Loreen i Dannyja Sauceda. Već tada, pre nego što su Švedi
masovno u televotingu odabrali Loreen, bukmerjkeri su Švedsku stavili kao
glavnog favorita za pobedu, što dovoljno govori o kvalitetu samog tamičenja.
Meni je sad pomalo glupo da pišem panegirike za moju omiljenu ovogodišnju pesmu
(za koju ću naravno, glasati), ali ću ipak ispoštovati norme koje sama sebi
postavih. "Euphoria" je ono što Ameri zovu "the whole
package". Sve je tu. Od same pesme, produkcije i aranžmana, preko interpretacije,
pa do nastupa koji pomera granice kada je ESC u pitanju. "Euphoria"
se žanrovski može svrstati u trance numeru, zapakovanu u trominutnu formu.
Loreen je apsolutni gospodar svog vokala, kojim slušaoca vodi od prvih, dubokih
tonova sve do klimaksa na samom kraju. Izuzetnu interpretaciju prati
koreografija koja je na tragu interpretativnog plesa. Neki mlađi će reći Kate Bush, a mi stariji i
pametniji ćemo reći da je ovo provaljeno još u vreme Isadore Duncan. Ukratko,
Švedska nikada nije bila bliža novoj pobedi, a ja ću se potruditi da joj u tome
pomognem SMS porukom.
12 - GRUZIJA : ANRI JOKHADZE "I'M A
JOKER"
Anrijeva pesma predstavlja oštru konkurenciju pesmi San
Marina u nadmetanju za najidiotskiji tekst godine. I dok Valentina Monetta
poziva zainteresovane da je kliknu mišem zarad malo sajberseksanja, tekstopisac
ovogodišnje gruzijske pesme, Bibi Kvačadze nije se previše bavio stilskim
figurama, već je uzeo rečnik rima i sklepao pesmu koja pljuje u licu ne samo
engleskoj gramatici, već i razumu. Anri je "joker, poker, evil blocker,
womanizer, supervizor". I sve to "forever ever ever ever ever".
Kada je tek izabrana, numera je izazvala pravu sablazan međ' fanovima
takmičenja, i na jednom od relevantnih foruma je ocenjena sa najviše nula u
istoriji foruma. U međuvremenu, pesma je "utezana" i
"natezana" u nekoliko navrata sa ciljem da se učini više
brain-friendly, i verovali ili ne, u tome se i koliko-toliko uspelo. Finalna
verzija zvuči daleko bolje od autentične prve verzije, ali još uvek je tu prisutno
previše elemenata koji vređaju inteligenciju. Iako je u pitanju zemlja tzv.
"sovjetskog" bloka, teško je poverovati da bi Anri mogao da se ponovi
uspeh svojih prethodnika i kvalifikuje se u finale.
1 komentara:
Ja ću takodjer glasati za Švede. Em ih volim, em je pesma na mestu. Samo mi je žao što nije na švedskom.
Post a Comment
Daaaaa?